Tämä tapahtui noin puoli tuntia sitten.
Kävin paikallisella lääkärillä  tavanomaiset gynegologiset tarkastukset.  Onko stressiä, lääkäri kysyi. Sanoin että jäin pari viikkoa sitten työttömäksi.
- Eli on.
- Kai niinkin vois sanoa.
Hän mittasi lopuksi verenpaineen ja sanoi jotakin lukuja. Kysyin mitä ne tarkoittaa.
- Ne on hyvät. Se tarkoittaa että sä todennäköisesti tämmösillä lukemilla elät tosi pitkään.
- Ai.
Hän katsahti minua.
- Eikö se ole hyvä asia.
- Kai se on. Pitäis vaan kehittää jotain tekemistä.
- No seksihän se on hyvää tekemistä! Ja se parantaa myös terveyttä.
Niitä hetkiä elämässä on muutama, jolloin sisällä joku purskahtaa äänekkääseen iloon suu auki, mutta päälle päin sitä istuu naama peruslukemilla.
Tämän jälkeen Pradan silmälaseihin verhoutunut nuori naisihminen kertoo minulle aikaisemmista tupakoimistottumuksistaan ja lätkäisee minulle ehkäisyreseptin pöytään ja sanoo, reteään ääneen:
- Kondomi ja liukuvoide! Kun vaan muistat ne niin hyvä tulee!
Tupakointiin sanon että poltain vain satunnaisesti. Hän antaa luvan minulle pariin sikariin viikossa, koska kerron että niistä tulee juhlava tunnelma:
- Tuskin ne nyt vielä on niin vaarallisia. Kun meillä rakennettiin taloa mä vedin askin päivässä ja joskus vaan muutaman.
Lähden hämmentyneenä papereiden kanssa pihalle.
Pyörän edessä seison hetken kierrätysmuovipussieni seassa ja tungen reseptin reppuun.
Hippilääkäri. Tästä tulee aistillinen iltapäivä.
En ole tehnyt mitään päätöstä blogista.
Ajatukset ovat tällä hetkellä sen verran henkilökohtaisia etten osaa niitä tänne versoa. Ainakaan vielä.
Olen saanut paljon palautetta maililla, viesteinä ja täällä linjan tilanteesta, kiitos kaikille niistä! Linjan tulevaisuus, kuten sanottu, on kehityksen ja keskustelun alla. Hautajaisia ei ole pidetty sentään. Tänä aamuna ensimmäistä kertaa elämässäni tajusin juovani aamukahvin maidolla. Joku lukion kolmasluokkalainen tekee Maniasta koulututkielmaa ja vastasin juuri maililla hänen kysymyksiinsä. Tuosta, ohi kaiken huomion ikinä missään, tuli juhlavampi olo kuin ikinä.
Muutoin sitä vain seisoo pellolla ja ihmettelee vähän kaikkea. Tuulee, ajattelen. Ja sitten katson kauemmas tielle. Autojakin siellä menee. Minä en.


Essi

Hilla, tee itsesi luo.
Matias, saanko tilata vielä yhden kirjeen? En löydä sun osoitetta saati entistä kirjettä mistään.