Tähän tekstiin tuli nyt monta asiaa, joista ois varmaan hyvä
myös keskustella.
Eli aloitetaan:
Nyt mää alan ymmärtää tätä Essin hyvä poliisi / paha poliisi
-juttua (vrt. merkintä ’Laulu Itsestäni’ tuossa alla).
Mää oon se paha, joka kieltää kirjoittajalta minuuden.
Essi sanoi mulle, että kerro Paavo niille miten
kirjoittamalla voi ansaita.
Kirjailijan työllä ei ansaitse. Rahaa siis. Eli elantoa.
Essin ylläolevasta kuvauksesta ainakin minä saan sen
käsityksen, että siinä puhutaan "kirjailijalinjasta" eikä
"kirjoittajalinjasta".
Nykymaailmassa tuotetaan jatkuvasti ihan älyttömiä määriä
tekstiä: mainoksia, esitteitä, tuoteselosteita, käsiohjelmia, ruokaohjeita,
levyjen kansitekstejä, kalentereita, verkkosivustoja, yritysesittelyjä,
tiedotteita, uutisia... noin aluksi. Kaikkialla on tekstiä.
Sen kaiken joku kirjoittaa. Ja sen
kirjoittamisesta maksetaan palkkaa.
Kaunokirjallista tekstiä on vain murto-osa kaikesta
päällekaatuvasta sanamassasta. Ja kaunokirjallisen tekstin kirjoittamisesta ei
makseta palkkaa. Siitä saatetaan maksaa palkkioita, mutta nekin ovat yleensä
pieniä.
"Kirjoittaja" ei ole sama asia kuin
"kirjailija".
Mutta myös "kirjoittajalla" voi olla itsensä
näköinen tyyli. Jonka löytäminen vaatii harjoitusta - eli sitä, mitä Essi
kutsuu "leikiksi" - kovin paljon. Ja niissä leikeissä pitää pystyä
jollain tapaa sisäistämään (eli liittämään siihen, mitä kutsuu termillä "minä")
myös maailman tekstintekemisen perinteitä, eli hyväksyttyjä tapoja, joilla
viesti kommunikoidaan.
Kuten viime viikolla sanoin, myös Joni Skiftesvik oli
parikymmentä vuotta toimittajana ennen kuin pystyi alkamaan kirjailijaksi. Jari
Tervo myös, kovin pitkään. Ja aika moni muu.
Kirjailijankaan teksti ei koskaan tule hänestä itsestään.
Kirjailijankin sanat tulevat maailmasta, ympäriltä, historiasta, muualta.
Jostain Toisesta. Toiseudesta. Itsen paikka tässä ja sen suhde maailmaan on
toki käsitettävä ja ymmärrettävä, jotta voisi todella nähdä oman tekstinsä.
Sana "teksti" muuten, jos Essi ei ole teille
kertonut vielä, on kasvanut siitä sanasta, joka ensiksi tarkoitti kangasta,
suomessakin sanotaan vielä "tekstiili". Sanat ovat lankoja, ja teksti
niiden kudelma. Johon syntyy kuvia, sen mukaan missä järjestyksessä ja miten
paljon niitä lankoja laittaa.
Perhana, meidän pitäis varmaan Essin kanssa suorittaa
julkinen keskustelu aiheesta, niinkuin oli eilen ohimennen ajatus.
Kun sitä mietin, että ottaako Essi nokkaansa, jos paljastan,
mihin tämän linjalla opiskelun pitäisi johtaa. Tai siis mihin "me"
ehkä pyrimme. Siis ainakin silloin, jos sanotaan totena se, että
"Kirjoittaja tulee linjalle opiskelemaan kahta sanaa.
Ne ovat minä olen."
Siinä vaiheessa on nähdäkseni otettu ensimmäinen ja tärkein
askel kirjailijaksi päätymisessä, kun ihminen ymmärtää sanojen "minä
olen" tarkoittavan samaa kuin "maailma on".
Tällä oivalluksella ei ole juuri mitään tekemistä sen
kirjoittamisen kanssa, jota tekemällä ihminen voi ansaita rahaa eli palkkaa.
Jota on siis suurin osa maailman tekstistä. Eli sitä "Asiatekstiä",
jonka tehtävä on välittää informaatiota selkeästi.
Sellaisen kirjoittamisen ykkösasia on Asioiden (kapitalisoin
Essin kirjoitusta seuraten) jäsentäminen. Eli eri faktojen sijoittaminen
tärkeysjärjestykseen ja niiden johdonmukainen esittäminen suhteessa toisiinsa.
Tästä syystä näen tärkeäksi myös tämän Asiatekstin
tuottamisen. Ei tällaisesta Asioiden jäsentämisen harjoittelusta voi olla
kenellekään haittaa myöskään kaunokirjallisten kunnianhimojen tavoittelussa ja
tyydyttelyssä.
Kaunokirjalliset kunnianhimotkin tulevat ehkä tyydyttävämmin
tyydytetyiksi silloin, kun niitä ei tarvitse tyydyttää yksin, ainoastaan
itsensä kanssa. En tiedä, minulla ei sellaisia ole älyttömästi ollut.
Muita himoja kyllä.
Ja voi olla niinkin, että jotkut ovat käsittäneet hieman
liian jyrkästi sen mitä olen sanonut minän kadottamisesta.
Olen tarkoittanut
vain sitä, että se ”minä” jätetään sieltä kirjoitetusta tekstistä pois.
Koska – ja tämänkin olen monelle sanonut suoraan päin naamaa
–
jokaisessa tekstissä, oli se sitten kritiikki tai kolumni tai pakina tai
asia-artikkeli, on aina läsnä myös kirjoittaja, vaikka teksti olisikin
kirjoitettu passiivimuotoon tai aktiivin yksikön kolmanteen persoonaan.
Se pieneltä tuntuva yksityiskohta, että tekstin yllä tai
alla on kirjoittajan nimi, on erittäin tärkeä. Se allekirjoitus sanoo: ”Kaikki
tässä tekstissä esitetyt asiat, jos ne eivät ole yleisesti hyväksyttyjä
tosiasioita maailman ja olemassaolon todellisuudesta ja tilasta taikka tekstissä
jonkun tietyn henkilön mielipiteiksi ilmoitettuja asioita, ovat minun
mielipiteitäni, minun näkemyksiäni asioista. Minun ei tarvitse tekstissä
ilmoittaa jotain väitettä omaksi mielipiteekseni, vaan näin allekirjoittamalla
tämän tekstin ilmoitan tässä yleisesti tämän seikan.”
Allekirjoitus on hirvittävän voimakas mielenilmaus jo
sinällään.
Tähän liittyy myös se, että hyvin suurta osaa siitä kaikesta
tekstimassasta, josta tuolla aiemmin puhun (mainokset ym.) ja jonka
tuottamisesta maksetaan ihmisille palkkaa, ei ikinä sen tekstin tuottaja
allekirjoita. Informaatiota välitettäessä ei esitetä mitään omaa näkemystä tai
mielipidettä. Puhtaasti välittäjäaineena ja informaatiota jäsentelevänä
agenttina toimiessaan kirjoittaja saa olla kuin kone, mutta älyllinen kone, eli
ihminen kuitenkin. Mutta tällöin ei tarvitse itse arvottaa asioita;
arvottaminen pitää unohtaa kokonaan.
Kirjailijaksi alkava ihminen voi ansaita elantonsa monella
tavalla: jotkut ovat insinöörejä, jotkut kirjastonhoitajia, jotkut metsureita,
jotkut bussikuskeja, jotkut sairaanhoitajia, jotkut merkonomeja. Monet
opettavat tai ovat korkeakouluissa tutkijoina, usein humanistisella puolella.
Mutta osa on myös ammattikirjoittajia, jotka (kauno)kirjallisen työnsä ohessa
tuottavat jatkuvasti muunkin tyylistä tekstiä. Muistaakseni Tuomas Vimma oli
mainostoimistossa tekstintuottajana siiheksi, kunnes alkoi tehdä romaaneja.
Ehkä pitempäänkin. Ja kovin useat, esimerkkinä olen käyttänyt lähes kaikkia Kaltiossa
esiintyviä arvostelijoita, kirjoittavat muun muassa kritiikkejä.
Eli: koskapa monesta eri kivestä on kirjoittamalla elävä
leipänsä raavittava, täytyy mielestäni kirjoittajalinjalla opetella myös kirjoittamistapoja,
jotka menevät sen Itsen ylitse tai ohitse. Ja harjoitteluleikit pitää aloittaa
jo ennen kuin kaikki tietävät, mitä se ”Minä olen” tarkoittaa. Vaikka olisikin
niin, että nuita muita kirjoitustapoja ei
todella pystyisikään sisäistämään,
ennen kuin on sen minän ja olemisen oppinut (tai löytänyt).
Maailma on.
”Maailma on.”
Sitä minä (MINÄ!) mieluummin mottonani pitäisin.
Allekirjoittanut: Paavo J. Heinonen, toimittaja ja ihminen
(Joskin kukin saa nyt yrittää unohtaa eräänkin
teleoperaattorin laajan ja tehokkaan mainoskampanjan, joka saattaa tuosta
mieleen nousta…)
Kommentit