Viimeinen merkintä ennen lomia on vimmainen ääni.
Ismo teki miehen työn ja toi minulle William Blaken Taivaan ja Helvetin avioliiton (ja muuta proosaa) lainaan. Iin kirjasto, tavasin kirjan takaa. Kirjaa ei saa mistään. Vuosien etsintä (joka perustuu epämääräisiin, päämäärättömiin harhailuihin Oulu-Helsinki akselilla) on päättynyt. Kiitos Ismo.
No niin minä eilen sitten aloitin. Otin asennon kivikoulun filosofiselta keskittymältä, jonka ahkeruudella siivosimme kauniiksi joulupyhiä varten. Tämä Blake on tyhmä, sanoin. Luin lisää. Ei, sanoin, kyllä minä olen tyhmä. Luin vielä. Kyllä minun täytyy olla tyhmä, en ymmärrä kirjaimen kirjainta, sanoin, en ymmärrä edes kahta kirjainta keskenään, niin vaikea tämä Blake. Tämä oli kivikoululla. Tavasin Blakea sohvalla ääneen enkä ymmärtänyt.
Menin kotiin tuli ilta. Otin Blaken ja suljin Kotikadun koska niillä oli kaikki suhteet taas ihan jumissa, ei sellaista jaksa. Ymmärsin kaiken, mitä luin. Tämä Blake on riivattu, kirjoitin huutomerkin kanssa muistikirjaan. Hullu. Kaikessa moraalittomuudessaan puhdasverisin moralisti mitä voi, kirjoitin, aistinen, maaninen, hullu. Luin ja olin eri mieltä. Luin ja olin mieltä, mikä on jo kova sana ylipäätään, että heräsin.
Luin, riitelin. Vihastuin. Kävin ulkona. Oli alkanut satamaan lunta, miten kaunis maisema, palasin kotiin, mutta Blake tuijotti sohvalta,  umpihullu, huusin sille eteisestä mutta tiesin jo rakastuneeni. Omansa tunnistaa vimmasta ja energiasta.
Vaikka luen niin etten erota kirjaimia, kaikki soi ja soi ja soi. Blake on pöyristyttävä. Ei puhu jos en malta kuunnella. Mitä ylpeyttä on sekin. Pöyhkeä mies. Tämä on kauniin ystävyyden alku.

Kaikki Raamatut eli pyhät kirjat ovat olleet syynä seuraaviin Erheisiin.
1. Että Ihmisessä on kaksi todellista olemassa olevaa perusosaa, nimittäin Ruumis ja Sielu.
2. Että Energia, Pahaksi kutsuttu, on yksistään Ruumiista, ja Järki, Hyväksi kutsuttu, yksistään Sielusta peräisin.
3. Että Jumala on Iankaikkisuudessa piinaava ihmistä hänen Energiojensa noudattamisesta.
Mutta seuraavat näiden Vastakohdat ovat Tosia:
1. Ihmisellä ei ole Ruumista erillään Sielusta, sillä se, mitä sanotaan Ruumiiksi, on se osa Sielua, jonka kykenevät erottamaa viisi Aistia, tärkeimmät Sielun pääsyaukot tänä aikakautena.
2. Energia on ainoa elämä ja Ruumiista peräisin, ja Järki on Energian raja eli ulkokehä.
3. Energia on Iankaikkista Riemua.

Aamulla kun ajoin pimeässä lapsia tarhaan, minun poika äkkiä huusi:  "Äiti, pysäytä, Jumala!" Löin jarrut pohjaan ja huusin: "Missä!"

Essi