Jepjep,

kahden viikon tuntiopetusjakson johdosta minullekin myönnettiin lupa kirjoittaa tänne. Ja aihettakin tuli, kun aamupäivän opetustunneille osallistui noin 8,33 % kirjoittajalinjan opiskelijoista.

Maanantai mikä maanantai.

Niin, aamupäivällä esiteltiin viikon lukujärjestys sekä kirjoitustehtävät. Helmikuun alkuun asti käsittelemme asiatekstiä mahdollisimman laaja-alaisesti, katellaan erilaisia muotoja ja niiden kirjoittamista, mietitään eroa kaunokirjalliseen tekstiin. Tai tuo viimeinen tehtiin jo aamulla, myöhemmin tarkastellaan näitä esimerkkien kautta.

Mutta viikon ensimmäinen tehtävä kirjoitetaan tänään iltapäivällä tai viimeistään huomenna. Ne, jotka aloittavat jo tänään, saavat huomisenkin tähän käyttää - näin on taimattu juttu. Tehtävän tekemättä jättäminen laskee kuukausittain annettavaa arvosanaa, jos tämä jotakuta sattuisi kiinnostamaan.

Mutta notta kuitenkin. Tehtävä on kirjoittaa lyhyt, uutisenomainen ajankohtaisjuttu Kaltioon. Raahasin läjän Kaltioita Kivikoululle, jotta kukin voi niistä tutkiskella, minkälaisia Kaltion ajankohtaisjutut ovat. Aamupäivällä siis tästä keskusteltiin enemmänkin, ois kannattanu olla paikalla. Tai ainakin ilmoittaa syy poissaoloon. Joka tapauksessa Kivikikoulun sohvalla on noin kymmenen eri taide- tms. tapahtumasta Kaltion toimituksen postiin saapunutta tiedotetta, joiden pohjalta nämä 500-1000 merkin mittaiset uutisjutut kirjoitetaan. Aikaa siis huomisiltapäivän loppuun saakka. Jos ette pysty Kivikoululle pääsemään, pyytäkää minulta joku tiedotteista sähköpostitse (osoitteeni löytyy Kaltion nettisivuilta, www.kaltio.fi), niin pistän tulemaan. Tällä tavalla ette tosin pääse itse valikoimaan tuota lähtötekstiä eli kirjoituksen aihetta - Kivikoulun sohvalle tänään saapuvat ovat siis etulyöntiasemassa.

Joo, jos pistäydytte täällä luokkatilassa iltapäivällä jo lähdettyäni ja valitsette jonkun sohvan tiedotteista mukaanne, ilmoittakaa siitäkin minulle sähköpostitse, niin en samaa useammille ihmisille pistä, ei synny liiallista keskinäistä kisailua. Tää on leikkiä, kuulemma.

Mutta siis uutisjuttu. Eli informatiivinen, tiivis paketti: mitä, missä ja milloin. Tulkinta, taustoitus ja arvottaminen ovat toissijaisia, näin lyhyeen - merkkimäärä siis VAIN 500-1000, eli tosi lyhyt - juttuun ei niitä juuri mahdu. Tosin voitte niitä Kaltiossa julkaistuja ajankohtaisjuttuja lueskelemalla huomata, miten arvottavia mielipiteitä voidaan piilottaa näennäisesti pelkkää faktaa sisältävään lyhyeenkin juttuun.

MUTTA: jos aihe tuntuu sellaiselta, että se vaatii arvottamista tai pitempää pohdiskelua, sitä voi venyttää noin 1500 merkkiin saakka. Joskus on 2000 merkkiäkin ollut tuolla ajankohtaisjutussa, mutta se vie jo melkein puoli sivua eli liikaa.

Jos arvosanoilla uhkailu on keppi, porkkanana olkoon tekstien julkaisu. Osa syntyvistä lyhyistä uutisista julkaistaan seuraavassa Kaltiossa, joka ilmestyy 20.2. Kaikkia ei pysty, koska kaikki eivät mahdu kolmeen sivuun, joille kuvia myös painetaan.

Olen opetusaikana kello 9-15 täällä koululla konsultoitavissa ja opastamassa, ja mielelläni neuvon, jos neuvoja tarvitaan kirjoitusvaiheessa. Uutisjutut ovat siitä kivoja, että niitä kirjoittaessa ei tarvitse liikaa pähkäille taiteellisen tason kanssa. Kylmästi kovaa faktaa pöytään, pyritään löytämään ne lauserakenteet, jotka ovat lukijalle helposti ymmärrettävissä.

Ja muistakaa: tämä ei ole vakavaa, itsekin olen monia paskoja tuommosia uutisjuttuja kirjoittanut lehteen. Mutta asiatekstin harjoittaminen on kirjoittajalle hyvin tärkeä homma, Suomessa kun pelkällä kirjailijan työllä elää vain kourallinen kirjailijoita, niin ansioita hyvin monet hankkivat kirjoittamalla kaikenlaista lehtiin ja muualle. Ja samalla kouliintuu tiivistämisen taito, kun sanottava on sanottava mahdollisimman lyhyessä tilassa.

Loppuviikolla aletaan kirjoittaa sitten jotain pitempää asiatekstiä, voi olla essee, kritiikki, artikkeli tai joku muu. Tulkaas huomenna koululle niin keskustellaan jo siitäkin ja pohditaan aiheita. Tähän hommaan käytetään to-pe iltapäivät ja luultavasti kaikki iltapäivät myös ensi viikolta, kokemuksesta tiedän lehtijuttujen kirjoittamisen aikaavieväksi hommaksi. Kenpä tietää, joku saattaa huomata aiheen, jonka joku lehti on valmis julkaisemaankin. Ja julkaisuista saa usein palkkioita.

Aamupäivät käytetään tällä viikolla asiatekstin eri genreistä puhumiseen. Raahasin kassillisen muitakin kulttuurilehtiä tänne koululle, niistä tulee kunkin oppilaan valita joku juttu - saa olla taas essee, artikkeli, haastattelu, kritiikki tms. - ja kotitehtävänä lukea kevyesti analysoiden. Eli sitten joku aamu kertoa, mikä siinä oli hyvää, mikä huonoa ja miksi teksti onnistuu tai epäonnistuu. Muutenkin kannattaa lueskella silleen ohimennen nuita mahdollisimman paljon; esimerkin kautta oppii mielestäni parhaiten asiatekstin tyyli- ja muotoseikkoja. Ja sitten tietenkin itse kirjoittamalla, pyrin antamaan kaikille henkilökohtaisesti yksityiskohtaista palautetta aina kun minulle omatekoista materiaalia esitetään.

Hitto, kun tuli pitkä postaus. Mutta pakko mikä pakko, jotenkin on asiat kommunikoitava kaikille niille, jotka ovat Jossain Muualla.

Paavo