"Jos se kevään meille antaisi."

"Niin. Tästä kun nyt menen kotiin ja otan siitä siivun lammasta ruisleivän päälle luen Kalevan ja sitten oikaisen petiin ja ai jai jai."

"Mitä sun vaimo sanoo (työvuoroista, aina menossa.)"
(nauraa) "Sehän on tyytyväinen! Ajattelee että se on Hankkeessa. Se on yrittäjä itse."

"Sulla on upea paikka tässä."
"No jaa se on jos pitää kalastuksesta. Mutta minä en oo kalamiehiä. Se on raskasta kesällä kun lohet heittelee rantaan, niitä sitten kaksin käsin nostella takaisin."
"Ymmärrän. Se ottaa kunnon päälle varmasti."
"Työlästä on."


"Käykää nakkaamassa kylille haen sikspäkin."

"Oliko vaivaa tämä on nyt nolo tilanne. Sanon niin kuin yks mummo sanoi kun kävin sille kaupassa pikkupoikana: Nakkelen myöhemm"in pienillä kivillä. Menin kotiin siitä ja aattelin että vielä kivillä heittää päälle. Mutta nyt sanon saman sulle: Nakkelen pienillä kivillä. Kiitos ja ylistys."

"Kato. Ne otti tämmösen valokuvan ja laittoi sen suvulle vaikkei ne ollu edes pari."

"Sun lapset on täällä enemmän kotona kuin omassas."

"Ja mä sanon tän vaan kerran: Jos käytävillä juoksee, konduktööri tulee ja antaa sakot. Ja jos riitelee, konduktööri tulee ja poistaa junasta."

"Nyt sinä näytät kauniilta."
"Miksi."
"Koska sinä olet hyvä ihminen."

Ja tämän kaiken päälle paikalle ilmestyy selvännäkijä joka kertoo vähän minun tulevaisuudesta.
Se tietää minun tämänastisen elämän vaikken ole kertonut. Katsoo minua ja sanoo että tytöstä tulee kirjailija joka maalaa myös ja pojasta johtaja koska sillä on määräävä luonne ja että vuonna 09 minun henkiopas vaihtuu ja kertoi se myös muita juttuja mutta enpä niitä kerro tässä Hui. Sen voi sanoa että kaikki mistä salaa unelmoi toteutuu joskus. Siltä ei voi välttyä.
Selvännäkijä on hauska. Se näkee toisella olallani suojelusenkelin ja toisella puolella henkioppaan. Jossain aurojen lukemisen välissä selvännäkijä viittaa henkioppaaseensa ja tulee osoittaneeksi väärälle puolelle, missä henkiopas seisoo.
"Ei kun anteeksi," selvännäkijä sanoo, ja siinä hetki hyvitellään henkiopasta.
Olen vakaasti päättänyt olla koskematta viinaksiin mutta suklaalta en säästy. Tänään lähtee juna kotiin.
Kolari on täynnä turisteja, yksi poro oli, ja "roinamarkkinat."
"Pitääkö viiä" kysyy kuski roinamarkkinoista.
Pudistan päätä.
"Onko varma?"
Ihan varma on. Mulla on hyvin roinaa kotona.

"Tämä loma toimii hyvin."


Essi