Meillä on menossa kahden viikon oman kirjoittamisen/harjoittelun jakso. Minä itse istun tutulla Kivikoululla, ja kirjoitan. Tietenkin. Naputusta kuuluu, pitkähiuksinen poika kirjoittaa ahkerasti. Uusi ihminen täällä. Eilen Essi pyysi minua kirjoittamaan ajatusläjän, tänään annoin läjän Essin käsiin. Essin pyynnöstä laitan yhden niistä teksteistä tänne, ja jätän samalla muun höpötyksen vähän vähemmälle. Tuollaisia ajatuksia pyörii tällä hetkellä minun päässäni. Astukaa hetkeksi mieleeni, tervetuloa.

- - - - -
 VUOROPUHELUA

MINÄ
On mahdotonta olla minä, kun joku on aina liian lähellä tai liian kaukana.
Yksin ei osaa, ja toisten seura on ahdistava loukko.
En pääse pois tuollaisesta ajatuksesta, ajatustavasta. Se on ollut, ja se on oleva.
En pääse pois.
Mikään ei ole hyvä.

TOINEN
Olet vaativa idiootti, sinulla on vaikka mitä! Mikset käytä aineksia, mikset tee ja rakenna?
Miksi juokset heti kun pääset lähelle?
Et ole valmis, mutta ei ole kukaan muukaan. Ei sinun kuulu olla valmis.
Keskeneräisyys on suoja, mutta älä käytä sitä itseäsi vastaan.
Älä ole kilpi.

MINÄ   
En minä vaadi paljoa, mielestäni tyydyn vähään.
Ehkä en vain tiedä, milloin minulla on se tyydyttävä vähä.
En tunnista sitä.
Taistelen, olenko sokea vai näkevä. Kumpaakin. Sokea itseäni kohtaan, näkevä toisia.

TOINEN
Et sinä sokea, sinähän näet kaiken itsestäsi. Pelon, rohkeuden, uskalluksen, viat, hyvät puolet.
Miksi huijaat itseäsi sulkemalla silmät?
Vilkuilet kuitenkin koko ajan ripsien takaa.
Et ole piilossa, vaikka kuinka haluaisit olla kurkistusleikkiä naurava lapsi.

MINÄ
Lapsi aikuisen vaatteissa.
Sitähän minä etsinkin, lasta itsestäni.
Viattomuutta, leikkisyyttä, mahdollisuutta vain olla ja elää.
Mutta minusta ei koskaan enää tule sitä viatonta sinisilmäistä lasta.
Silmissä ei sinistä väriä edes ole.

TOINEN
Leikkiin ei tarvita lasta, tiedät ja tunnet sen.
Elät sillä tiedolla.

MINÄ
En minä osaa vieläkään elää.
Saanko opetella vielä? Saanhan?

TOINEN
Sinulla on aikaa. Pidä se aika itselläsi.
Kadota ottaaksesi takaisin.
Näe ja kuule.
Kuuntele.

- - - - -
Huomisesta maanantaihin on pääsiäisloma. Anni toivotti herkullista pääsiäistä, joten minä toivotan samoja asioita ajatellen munarikasta sellaista. Tiput ja munat esille! Tsih.

Rakkain terveisin,
Marjaana