Grafiikan opettaja Liisan nauru ei lopu koskaan. Kyllä ihmisestä näkee jos se nauraa väkisin, Liisa ei naura. Käytävä kaikuu, nauru pomppaa seinistä toiseen ja takaisin. Kahvihuoneessa minä ja muutama siivooja ja joku muu jota en tunne katselemme toisiamme hämmentyneinä. Kysyn tietääkö kukaan mistä Liisa saa naurunsa. Pudistavat päätään. Sanon että tulee mörköolo.
Nyökkäilemme.

Kävin kävelemässä lenkin.
Sen saman, minkä Keijon kanssa talvella.

Oivallus 1: Yksin kävellessä tie on aina eri kuin ystävän kanssa nähtynä. Lue tämä lause uudestaan. Yksin kävellessä tie on aina eri kuin ystävän kanssa nähtynä.
Oivallus 2: Taipaleen ensimmäinen kolmannes on aina yllättävän pitkä.
Oivallus 3: Taipaleen toinen kolmannes menee hämmennyksen ja pettymyksen vallassa ja epätietoisuuden (nainen tuli vastaan, kysyin siltä tietä. Ei tämä voi olla sama tie kuin Keijon kanssa, minä oon eksyny, tuhatmetrein Limingan metsää auttakaa herran tähden. Nainen sanoi että kymmenen kilometriä tästä tuonne ja olet kylällä. Kysyin naiselta jaksanko minä. Naisella oli lenkkarit ja hammasraudat ja koira. Ja hyvin hoidettu tukka. Nainen katsoi minua. Nuori nainen, tietysti jaksat, nainen sanoi ja nauroi. Ja lähti koiran kanssa. Katsoin perään, eivät menneet kiireellä. Tunti vain menee! nainen huusi vielä.)
Oivallus 4: Taipaleen tai tien minkä tahansa tien kolmas kolmannes menee helpotuksen vallassa.
Luojan kiitos tuossa on junarata aivan kuin luvattiin.
Tuossa on öljysoratie, aivan kuin nainen sanoi (halusin tietää etukäteen miten tie menee. Ikään kuin etukäteen tietäminen toisi jotakin iloa.) tuossa on talo ja rautaympyrällä tuettu kuusi, aivan kuin Keijon kanssa kävellessä. Ja kohta tulee taidekoulu.
Kohta tulee taidekoulu.
Taidekoulu ei tule.
Taival jatkuu.
Kävely käy helpommaksi. Tie on pitkä.
Lehmät. Sonni, jolla tuettu pussi mikä lie. Elä tule kohti elä.
Olen eksynyt.
Tämä on väärä tie, hetken olin jo oikealla tiellä tämä on väärä taidekoulu tule.
Ei. Ei tästä risteyksestä.
Eikä tästä eikö tämä lopu koskaan, jalat.
Vaan tästä.

Perillä on olo että haluttaisi lähteä kävelemään.
Mikä ilma! Keuhkollisesta riittää koko talveksi.


Essi