Minun kotona yökylässä on Jutta 16v.
Jutta on tullut Liminkaan pääsykokeisiin joihin hän alunperin ei halunnut mennä, koska pelkäsi  kokeita "enemmän kuin kuolemantautia." Näin hän kertoo ystävälleen puhelimessa.
Siellä on kuntotesti. Pitää nostaa punttia. Jutta pelkää ettei puntti nouse ja että nauretaan.
Illalla Jutta katsoo minun sohvalla telkkaria.
- Saaks tulla kainaloon?
- Joo.
Menen Jutan luo.
- Mahtuuko.
- Joo.
Ja tyttö ottaa minut kainaloon. Arvioimme TV-sarjan miehiä.
- Ihana. Mä ottasin tuon, sanon Irtiottoja sarjan Otosta.
- No hyi. Tommonen karvanen itkupilli.
- Mä tykkään itkupilleistä. Miehen pitää itkeä. Mä tykkään semmosesta.
- No Hyi.
Haukun Jutan suokkaria jonka nimi on Matti kiltiksi ja naapurin pojaksi ja tylsäksi. Jutta sanoo ettei aio enää ikinä tulla mun luo yöksi.
Nauran.
Jutta ei naura.
Tyttö ei sula vaikka silitän sitä tukasta.
Mutta ilta kuluu, Irtiottoja käy tylsäksi ja Jutta alkaa puhua:
- Mä olen alkanu harkita vakavaa suhetta itteni kans, hän sanoo.
Nauramme sille pitkään.
- Mitä se tarkottaa, sanon.
- Että mä alan itteni kans vakavaan suhteeseen.
- Niin mutta mitä se tarkottaa.
- Että mä en petä itteeni.
- Ai. Miten.
- No että mä otan itteni vakavasti.
Jutta on hiljaa hetken.
- Että mä teen vain sellaisia asioita mihin mä uskon. En muita.
Katsomme hetken telkkaria. Nojaan Juttaan.
- Sä olet viisas.
- Enkä ole.
- Olet sinä. Sä olet viisas tyttö.
Näen hänen pidättävän hymyä.
Äh, en meinannut muistaa kertoa että Jutta kävi jo siellä pääsykokeissa. Arvatkaa paljonko nousi tytöltä penkistä?
15 kiloa. Sillä pääsee turvallisuusalan pääsykokeissa erinomainen-kategoriaan.
Jutta väitti että sillä on hauikset kipeinä. Se oli eilen.
En uskaltanut kertoa sille mitä se on seuraavana päivänä. Silloin nimittäin vasta sattuu. Kysyin Jutalta onko se nyt sitten sitä mieltä että kannattaa tähdätä täysillä sitä kohti mitä pelkää "kuin kuolemantautia."
Mutta se katsoi minua kuin opettajaa, minkä ansaitsin kyllä.

Essi