Taannoin tulin lukeneeksi Katri Mannisen luentomuistiinpanot Robert Mc Geen Story-luennolta.
Sain itse ajateltavaa pelkistä muistiinpanoista, ne olivat hajanaisia ja keskeneräisiäkin, lyöty blogiin raakana, mutta siinä niiden herkullisuus myös, tilanteen tuntu.
Luennoin tiistaina Mari Mörön alustamana aiheesta Kirjailija ja itsetunto. Ohessa luentomuistiinpanot samaiselta luennolta Pentinkulmalla: 


Mari Mörö

Kirjailija ja itsetunto

 

Taiteilija ei voi saada tarpeeksi takkiinsa. Kirjailijan on hyvä oppia oman temperamenttinsa kanssa. Kiire päästä esille ei ratkaise mitään.

 

Harmittaa kun julkaisin esikoisnovellit liian aikaisin.

 

Jos elää kirjoittamiselle kannattaa pitää se rauhassa. Suomessa esikoisteoksia ei juuri toimiteta.

 

Tyrmäävä kritiikki on hyvä alku, ei pääse syntymään suurempaa kusipäisyyttä.

 

Välineitä

-         Jos haluaa elää kirjoittamisella

 

Lajityypit ja välineet

Radio ja televisio, kuunnelmat (tehnyt 185 h kuunnelmia itse)

 

Mistä itse löytää työlämmön oli se  vaikka hevosenpaskan luominen niin sitä kannattaa käyttää. Innostun itse helposti, nyt on puutarha-aiheet (Garden Writing – puutarhaesseistiikka, joka puuttuu kokonaan Suomesta, kirjoitan nyt vain siitä, voi vaihtua taas kohta).

 

Jos innostuu jostakin ja jos osaa edes auttavasti kirjoittaa kannattaa siitä tehdä. Elämä on aika lyhyt, pitäs tehdä semmosia asioita joista pitää.

 

 

Välineet

 

Tärkein ylivoimaisesti on itsetunto; Kollegoilla se on joko menotiellään tai juuri saapunut. Jos haavoittuu liikaa kritiikistä se voi olla lopullinen niitti kirjoittajalle. Ystävä sai huonoa palautetta Martti Anhavalta Pentinkulmalla ja ilmoitti jo siinä esikoisvaiheessa ettei aio kirjoittaa enää. Sanoi itse ettei hänen itsetuntonsa kestänyt sitä että Anhava haukkui heti esikoisen.


Ihminen joka kirjoittaa ei saa antaa kenenkään ulkopuolisen tahon määritellä kirjoittamistaan. Itsentunto joka on poljettu on vaikea saada kukkaan. Jos ihmisellä on huono itsetunto sitä on vaikea auttaa. Se voi myös kaatua helposti.

 

Helpommalla päsee kun katsoo peiliin ja hyväksyy keskinkertaisuutensa. Jos on rauhassa itsensä kanssa, sinut, se vaan on helpompaa.

 

Taiteellinen ylimielisyys: Alkaa uskoa omiin teoksiinsa niin ettei näe todellisuutta joka vallitsee sen ulkopuolella. Näyttelijöille itsetunto on instrumentti eri tavalla ja niissä piireissä tämmöinen taiteellinen ylimielisyys on yleisempää kuin kirjailijoilla.

 

Oma lajityyppi muuttuu elämäntilanteiden mukaan moni muuttaa lajia, vaikka aloittaa väärässä vehkeessä (runot – lopulta näytelmät jne.)

 

Monet usein aloittavat teksteillä jotka olis paikallaan blogissa eikä teksteissä. Kypsyys ja taito sanoa ovat taiteellisen prosessin tulos ja sitä ei voi jouduttaa millään lailla. Välineet ja vehkeet on esim sitä että miettii millä aloittaa:

-         Laji

-         Olenko juonivetoinen vai kielivetoinen

 

Isoissa taloissa ei kirjoja edes toimiteta koska ajasta on puute.

Harva osaa itseään editoida.

Kirjailijan työ on vain yksi tapa hankkia elantoa muut kirjoitukset ovat minulle myös tärkeitä.

 

Välineitä ovat myös kohderyhmät

-         lasten kuvakirja

-         ekaluokkalaisille romaani

 

Pääsoitinajattelu kirjailijalle ei sovi. Kirjailijan on osattava hallita muita lajeja ja muita töitä, esim. Turusen Simpauttaja. Kirjailija voi jäädä myös alkupäätuotannon vangiksi.

 

Kolumnin kirjoittaminen on hyvä sormiharjoitus, 1,5 sivua joka vko. Ei välttämättä aktuelli mutta jolla on jotakin kontaktipintaa yleisöönsä.

 

Yhdessä ideoiminen on hauskaa – esim. TV-ohjelman käsikirjoittaminen

 

Kari Levola: Kirjailijan työmaat. Siellä Mörön artikkeli

 

Kokeilumieli

 

Täytyy olla varaa kokeilla

koeporauksia ja valoksia aiheesta ja muotokokeilua

 

Heti valmis – teoksen odottaminen näivettää eikä välttämättä hyvä.

 

Ilman hukkaliuskoja ei löydy muotoa

 

Idea ja alkunäky harvoin toteutuu teoksessa

 

Idea ja muoto harvoin kohtaa.

 

Erehtymisen ilo!

Täytyy suoda kaikille tekovaiheessa

 

Hyvä ateljeekriitikko on vielä arvokkaampi kuin se että on nopea tekemään töitä.

 

Kollegat kullanarvoisia tuttavuuksia.

 

Uho on typerää että kaikki pitää itse tehdä. Avoimesti olla kollegojen kanssa.

 

Mitään sellaista kuin oma lajityyppi ei ole edes olemassa se on tilauksesta ja omasta kielestä kiinni. Tai ehkä joku on niin artistinen tapaus että ei pysty tekemään työtä tilauksesta.

 

Maailman rakentaminen ja itsetunto liittyy toisiinsa:

"Mä osaan rakentaa kokonaisen maailman mä olen kova tyyppi."