Heidi: "Sain hullun idean. Mitäs jos lopettaisin taidekoulun? Ei kai tässä mitään järkeä ole näin tylsistyneenä viettää loppukevättä. Säästäisin myös paljon rahaa!! Tekisin jotain muuta seuraavat 3 kuukautta ennen kuin työt taas alkavat? Vastalauseita? Myötälauseita?"

Marjaana: "Miten tosissasi tuota nyt kyselet? En puutu asiaan enempään ennen kuin tiedän, oletko nyt ihan tosissasi."

Paavo: "Mutta jos todella kokee kirjoittamisen ja lukemisen ja näistä asioista toisten ihmisten kanssa keskustelemisen äärimmäisen mielenkiinnottomaksi tai ylettömän turhanpäiväiseksi touhuksi, voinee olettaa, että taidekoulun kirjoittajalinja ei ehkä ole se kaikkein oikein paikka."

Oikeastaan olen hyvinkin tosissani. Minä maksan 271 e kuussa tästä lystistä. Maksanko minä opetuksesta vai sosiaalisesta seurasta, jutustelusta? Onhan se ihan kivaa, mutta minä ihan oikeasti alan turhautua ja tuntea oloni hyödyttömäksi. En koe ahaa-elämyksiä ja uuden oppimisen riemua kuin harvakseltaan. Alkuvuosi on ollut epämääräistä oleilua. Onhan tässä itsekunkin lapset olleet kipeinä ja siitä syystä on ollut poissaoloja (Essillä ja minulla). Essi on ollut 3 viikkoa kirjoittelemassa omaa kirjaansa. Paavo on tullut tuuraamaan. Kirjoittajalinjalta on lähtenyt suuri määrä ihmisiä alkuvuodesta. Uppoava laiva jätetään? Mitä tästä jää käteen?

Mitä on tulossa? Novellit on menossa. Sitten kai romaanit? Milloin tulee draama 2? Huhtikuu näyttäisi olevan vapaata työskentelyä. Enkös minä voi tehdä sitä kotonakin ja ilmaiseksi? No, kotona ei ole Essin energiaa ja arviointipalvelua. Senhän sieltä koulusta saa. Sekä tietysti Paavon asiantuntemuksen, jonka hän jakaa meidän kanssamme.

Mutta mielenkiintoista keskusteluseuraa ja tietoa voi saada vaikka Huutomerkki ry:n tapaamisissa ja muissa keskustelukerhoissa pienen jäsenmaksun hinnalla. Minulla on myös jo välttävästi työkaluja arvioida omaa tekstiäni ja muokata sitä, jos motivaatiota riittää. Kirjoittamaan oppii kuulemma vain lukemalla ja kirjoittamalla. Mitään mullistavan uutta ei ole enää tänä keväänä siis tulossa meille kirjoituslinjalaisille?

Tuli tässä mieleeni, että alan olla jo niin turhautunut, että voisin jopa mennä takaisin töihin. Siellä sentään maksetaan minulle palkkaa turhautumisesta. Taidekoulussa joudun itse maksamaan siitä. Se ero tässä on.

Muokkaus 21.2.2007:

Huh, tulipas kiukuteltua ja vieläpä julkisesti. Nyt kun vielä saisi itseään niskasta kiinni ja tekisin asialle jotain. Minä tarvitsen personal trainerin! Mutta sekin maksaa... Hihii.

Heidi